Review: K-Swiss Blade Foot Run

Een paar weken gelden ontving ik een mailtje van (een marketing bureau dat werkt voor) K-Swiss. Of ik interesse had om wat over de nieuwe collectie te schrijven. Nou, dat wil ik best, maar dan heb ik wel een paar schoenen nodig waar ik wat zinnigs over kan schrijven. Termen als “Blade-Light” en “Blade-Max” zeggen en doen me niet zoveel. Ik kon echter gewoon een paar thuisgestuurd krijgen, dus dat wilde ik wel. Ik koos voor een lichte schoen, met “zero-drop”. Wattes?!

Full-disclosure vooraf: deze schoenen heb ik gratis opgestuurd gekregen van K-Swiss. Ik geloof niet dat ik ze terug hoef te sturen dus ik zie geen reden om dat te doen.

De K-Swiss Blade Foot Run is ten schoen waarbij de hak net zo hoog is als de teen/voorvoet. Er zit dus geen hoogteverschil tussen die twee. Het idee hiervan is dat je niet op je hak gaat landen, maar eerder de bal van je voet/voorvoet op de grond zet en zo gebruik maakt de natuurlijke demping van je lichaam. Door dit type schoenen af te wisselen met “normale” trainingsschoenen (voor mij is dat de Nike LunarGlide+ 2) zou je pezen en spieren in je voet en kuit versterken. Dat wilde ik dus wel proberen.

Looks

Positief en praktisch: de veters. Die zijn “gevoerd” en “bobbelig” waardoor je geen dubbele knoop hoeft te leggen en ze prima vast blijven zitten. De K-Swiss Blade Foot Run blinkt wat mij betreft niet uit in schoonheid. Eigenlijk vind ik ze gewoon lelijk. Oordeel zelf:

Dat stofje met gaatjes, daar moeten fabrikanten echt eens mee kappen…

Natural Running

Natural Running is een (jeuk)term die je de laatste tijd steeds vaker tegenkomt. Ineens is het niet meer goed om op je hak te landen en moeten we allemaal voor lul gaan lopen op minimalistische schoenen die soms zelfs nog wat duurder zijn dan de extreem-geavanceerde-hardloopschoen die de trend van de afgelopen jaren (demping, demping, demping) nog doorzetten en soms ook erg lelijk zijn.

Het is een soort verzamelterm voor het lopen op minimalistische schoenen. Hoewel de échte “natural runner” waarschijnlijk op blote voeten of “zo min mogelijk schoen” zal lopen. De K-Swiss valt in elk geval in de door fabrikanten gecreëerde “Natural Running” categorie. Met name doordat er geen verloop is tussen de hoogte van de hak en de hoogte van de voorvoet/teen.

Mijn ervaring

Lang verhaal kort: het lopen op wat meer minimalistische schoenen vereist wat aanpassing van je lichaam en looptechniek. Het wordt aanbevolen om hier rustig mee te beginnen. Bijvoorbeeld door eerste 10min voor je training in te lopen op deze schoenen en vervolgens op de schoenen waar je aan gewend bent je normale training af te werken. Die 10 minuten kun je opschroeven naar 20, 30min na een paar keer. Afhankelijk van hoe je lichaam reageert op de stukjes die je erop loopt. Eigenwijs als ik ben besloot ik meteen een dik uur (1:17) op de nieuwe schoenen te gaan lopen. Geen succes.

Vanaf de eerste meters op de K-Swiss Blade Foot Run voel je dat deze schoen een anderen landing vereist. Ik heb er letterlijk één haklanding mee gedaan (ik ben een echte haklander, dus dat is mijn normale pas) en toen ging ik als vanzelf op mijn middenvoet/voorvoet landen. Gevolg is dat je kuiten alle demping verzorgen. Na ongeveer 10min had ik al flink stijve kuiten, maar ik liep stug door. Na een half uur deed het gewoon pijn, maar was ik zover van huis dat ik mijn rondje maar afmaakte. De volgende dag kon ik geen trap meer af, mijn kuiten waren enorm stijf en keihard. Beetje dom.

Na een paar dagen zakte het en probeerde ik wederom een training van 60min op de schoenen. Nog steeds geen succes, de volgende dagen waren mijn kuiten enorm stijf en pijnlijk. Toen ben ik toch maar wat verstandiger gaan doen: de schoenen trek ik nu aan bij rustige trainingen van 45min of minder. Dat gaat inmiddels prima!

Mijn landing is nog niet optimaal, dat merk ik als ik stukjes op een hoger tempo loop. De plaatsing van mijn voet is dan te ver vóór mijn lichaam, in plaats van eronder. Ik geloof dat dit “makkelijk” op te lossen is door de pasfrequentie te verhogen. Daar ga ik tijdens het trainen op deze schoenen aan werken.

Voorlopig vind ik het een leuke afwisseling op mijn normale schoenen. Je loopt iets “actiever”, gaan vanzelf wat meer rechtop lopen en je “deint” iets meer tijdens het lopen wat soepel aanvoelt (als je kuiten uiteindelijk gewend zijn). Dat voelt wel lekker!

Het lopen op mijn Nike LunarGlide+ 2 begint wat “loom” te voelen in vergelijking. Een beetje zwaar en traag, en vergelijking met hoe ik op de K-Swiss schoenen loop. Ik heb de afgelopen twee weken afgewisseld tussen de K-Swiss Blade Foot Run en mijn Nike LunaRacer+ 1, ook een wat minder logge schoen. Ik merk dat ik op die Nike’s meer op mijn middenvoet en “lichter” ben gaan lopen. Een prettige verandering! Ik blijf de K-Swiss schoenen zeker gebruiken voor kortere trainingen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *