Vochtverlies compenseren

Momenteel is het even iets rustiger op mijn blog, in verband met mijn master scriptie. Gelukkig betekent dat niet dat ik niet meer met hardlopen bezig ben. Integendeel, vorige week draaide ik tot nu toe de meeste kilometers van 2011: ruim 73km in één week. Wel zo lekker als afleiding!

Hoewel het inmiddels lekker regent, was het de laatste tijd (soms erg) warm weer. Een hoop vochtverlies daardoor, en dat moet aangevuld worden. Waarom en op welke manier, dat heb ik de afgelopen tijd ondervonden en uitgeprobeerd.

Vochttekort

Hoewel het natuurlijk “algemeen bekend” is dat je goed moet drinken bij warm weer, ben ik toch altijd een eigenwijze loper. Denkend dat ik dat niet nodig heb, dat het alleen maar lastig is een tijd kost om onderweg te drinken. Dat dit wél nodig is ondervond ik begin juni aan de levende lijve.

Een duurloop van 2uur in Z1, het was 25graden en volop zonnig. Ik besloot om 11:30 te gaan lopen, bijna op het heetst van de dag dus. Zonder drinken, zonder eten. Vanaf het begin ging het al langzamer dan gebruikelijk in Z1 (ongeveer 6:00/km is normaal voor mij), met kilometers in 6:15 – 6:45. Een behoorlijk verschil dus. Na ongeveer 1:30 begon ik het echter pas echt te merken.

Kilometertijden liepen op naar 6:50 – 7:09 en daarna dik 7:30. Bij de minste “versnelling” schoot mijn hartslag omhoog en ik moest echt langzamer lopen om binnen de zone te blijven. In 2uur liep ik zo slechts 17,7km (ipv ongeveer 20km). Gevolg was dat ik nog lang niet thuis was toen de 2uur verstreken was. De laatste kilometers naar huis waren erg taai en “moest” ik in Z2 en Z3 lopen om nog een beetje vooruit te komen. Geen succes!

Vochtverlies aanvullen onderweg

Nou zijn er natuurlijk een aantal mogelijkheden om onderweg je vochtverlies aan te vullen. Op de weblog van de “Urbanathlon” staat een aardig stukje daarover (geschreven door Ray Maker van DCRainmaker.com).

Zelf neem ik sinds bovenstaande ervaring een bidon mee tijdens het lopen. Dat doe ik dan overigens alleen bij trainingen waarbij ik langer dan een dik uur van huis ben. Bij Run2Day heb ik een prima bidon van Nike aangeschaft die lekker vasthoudt tijdens het lopen en waarbij je niet iets “uit hoeft te trekken” met je tanden, maar waar je gewoon direct in kunt knijpen om te drinken. Hier gaat dan Isostar in, om de nodige zouten en mineralen aan te vullen.

Tot nu toe werkt dit prima. In combinatie met gelletjes (bij duurlopen van twee uur of langer) heb ik gelukkig geen problemen meer gehad met de langere afstanden!

Vochtverlies zonder inspanning

Afgelopen vrijdag bracht ik een dagje door in de sauna. Voor de verjaardag van mijn vriendin gingen we een nachtje weg, gecombineerd met een bezoek aan de Zwaluwhoeve in Hierden. De hele dag in baden, sauna’s, de zon en op de massagetafel liggen: ideaal! Daarbij komt natuurlijk ook een hoop vochtverlies kijken dus goed (water) drinken is een must. Mijn nieuwe weegschaal (binnenkort meer daarover) gaf na afloop een vochtpercentage dat nagenoeg gelijk was aan de percentage voor vertrek: goed gedronken dus!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *