“Sportvoeding” uit de supermarkt: havermout

Ontbijten, het blijkt niet voor iedereen weggelegd. Een niet-representatieve steekproef op mijn werk onthulde onlangs nog dat ruim de helft van mijn directe collega’s niet ontbijt. Hoewel dat me een hoog “landelijk gemiddelde” lijkt, geeft het wel aan dat lang niet iedereen dit doet. Een veelgehoorde klacht is dat mensen “in de ochtend niks weg krijgen”.

Zelf heb ik daar geen last van en ontbijt ik altijd met een paar boterhammen, wat zuivel en een vitaminepilletje. Nou werd ik echter al verschillende keren gewezen op het ontbijten met havermout. Na wat rondkijken op het internet blijkt dit een behoorlijk nuttig ontbijt te zijn voor sporters (en niet-sporters)!

Voedingsstoffen

Havermout is van nature rijk aan veel (langzame) koolhydraten waar je als duursporter baat bij hebt omdat de energie afgifte hiervan over een langere periode wordt uitgespreid. Dit zijn de koolhydraten die je ook vindt in pasta, rijst, brood, etc. Daarnaast bevat havermout fosfor, magnesium, ijzer en vitamine B. Allemaal goed voor de energieproductie in het lichaam.

Goed voor je spieren & botten

Door de hoge concentratie aan eiwitten, 11g per 100g havermout, is het goed voor de spieren en door de calcium in de melk waar je het mee mengt heb je ook nog eens goede bouwstenen voor je botten.

Vezels

Havermout bevat een grote hoeveelheid vezels die ervoor zorgt dat je langer een verzadigd gevoel hebt waardoor je minder snel opnieuw wilt eten: handig voor als je wat gewicht kwijt wilt raken. Daarnaast zijn vezels natuurlijk belangrijk voor een goeie spijsvertering en gezonde darmbeweging. Lekker stevige poep dus!

Goedkoop

Havermout (of Brinta als je dat liever hebt) is daarnaast ook nog eens behoorlijk goedkoop. Wanneer je een huismerk koopt ben je vaak voor onder de €1 per kilo wel klaar, terwijl je voor een A-merk (volgens mij wordt er alleen Quaker verkocht in Nederland) het dubbele betaald. Niet duur dus, en dat is ook een pluspunt!

Lekker?

Wanneer je havermout mengt met melk en vervolgens eventjes in de magnetron plaatst wordt het een soort dikkige pap. Met een klein beetje suiker erbij is het vervolgens erg goed te doen. Persoonlijk vind ik het zelfs erg lekker…! Hoewel het niet voor iedereen weggelegd zal zijn is het misschien het proberen waard als je nu moeite hebt met ontbijten of gewoon eens iets anders wilt proberen.

Waaruit bestaat jouw power-ontbijt?

5 thoughts on ““Sportvoeding” uit de supermarkt: havermout

  1. Gonadan

    Goed ontbijt inderdaad, ik neem het zelf ook. Afwisselend havermout of brinta, maar dan alleen met heetwater. Dan heb je genoeg moeilijk verteerbare koolhydraten binnen om tot de lunch bezig te blijven.

    Reply
  2. Vincent

    Eet ook al een hele tijd havermout, zoals je zegt goedkoop en heel gezond.
    Ik doe er rozijnen en een lepel pindakaas in en maak het aan met water ipv melk.

    Reply
  3. Menno

    Ik doe er zelf vaak wat krenten/rozijnen in of stukjes appel. Dan heb je die suiker ook niet nodig voor de lekkere smaak..

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *