rubiTrack (OS X) – enkele tips & tricks

Twee weken geleden schreef ik een review over het programma rubiTrack voor de Mac. Dit programma kun je gebruiken om je activiteiten die je uitvoert met je sporthorloge (Garmin, Polar, Suunto, etc.) te analyseren. Zelf gebruik ik het programma nu iets meer dan twee maanden en ik ben er zeer enthousiast over. De hele review lees je hier terug.

In deze blogpost vind je enkele handige tips om nog meer uit rubiTrack te halen. Hoewel een hoop functies wellicht voor zich spreken, zitten er een aantal handige opties in die je zelf misschien niet direct zou ontdekken!

Een bepaald deel van een activiteit bekijken

Soms kan het zinvol zijn om even specifiek in te zoomen om een bepaald deel van je training of wedstrijd. Bijvoorbeeld omdat je daar bergopwaarts gelopen hebt, flink wind tegen had of wilt weten wat je hartslag over het tweede deel van je race was.

Wanneer je op een punt op de route klikt (in het kaartvenster) kun je vervolgens vanaf dat punt “slepen” over de route. Dat deel van de route wordt dan rood gemarkeerd en in het label van verschijnt vindt je de gegevens voor dat deel van je training/race. Je ziet, van boven naar beneden: de tijd om dat stuk af te leggen, afstand, gemiddelde snelheid/tempo, hoogteverschil en (iets lager) de gemiddelde hartslag.

Je overzichten per maand/jaar inzichtelijker maken

Standaard is de overzicht optie vrij aardig. Je kunt bijvoorbeeld zien hoeveel kilometers je gemiddeld per week/maand/jaar je gelopen hebt. Of je kunt zien hoeveel kilometers je in het hele jaar gemaakt hebt. Iets uitgebreidere analyses lijken op het eerste gezicht niet mogelijk. Hoe kun je zichtbaar maken hoeveel kilometers je hebt hardgelopen in de maanden juni en mei van 2011?

De oplossing is vrij eenvoudig, maar je moet het wel even weten. Klik aan de linkerkant op “Running”. Hou vervolgens de Command toets (Command Modifier icon) en klik op een volgend onderdeel waar je selectie toe wilt beperken. Je kunt dit “oneindig” doen en dus hele uitgebreide selecties maken.

Extra handig: deze manier van selecteren werkt ook in het hoofdscherm! Je kunt ook daar dus al je hardloopactiviteiten van juni 2011 op dezelfde manier naar voren halen. Selecteer “Running” en klik daarna met de Command toets ingedrukt op juni.

Eenvoudig je “laps” terugkijken

Heb je onderweg laps aangemaakt op je horloge? Je kunt de gegevens per lap dan makkelijk terughalen. In het overzichtsscherm waar je activiteiten staan heb je bijna iedere activiteit (waar laps bij zijn aangemaakt) een vermelding van het aantal laps staan. Klik daarop en je krijgt een klein schermpje dat de gegevens per lap weergeeft.

Niet kloppende tijden corrigeren

Heel af en toe (ik heb het nu één keer gehad) zijn de correcties die rubiTrack uitvoert op de GPS bestanden niet helemaal juist. Zo werd laatst de tijd aangepast na een 10km Zomeravondcup. Dat hoort natuurlijk niet! Om dit te voorkomen kun je in de instellingen “Use original device data” aanvinken.

Als je echter wél wilt dat rubiTrack de correcties standaard uitvoert (ik heb dat aanstaan, omdat de Garmin Forerunner 310XT nog wel eens vreemd wil doen als je onder viaducten vandaan komt en rubiTrack dit goed herstelt) dan kun je het ook per activiteit nog corrigeren (zie screenshot).

Dat was het voorlopig! Als ik nog meer handigheden tegenkom in het gebruik dan zal ik die uiteraard ook nog plaatsen.

Als anderen nog tegen leuke/handige dingen aangelopen zijn dan hoor ik dat ook graag!

Nog niet in het bezit van rubiTrack? Voor €31 haal je rubiTrack uit de Mac App Store. Eerst nóg even wat beter kijken naar het product doe je op de website. Mijn uitgebreide review vind je hier.

2 thoughts on “rubiTrack (OS X) – enkele tips & tricks

  1. Aad Tieleman

    Leuke informatieve web-site ik heb even gekeken naar rubitrack en aan geschaft nu zit ik met een vraag kan je je garmin 310 rechtstreeks met dit programma koppelen zoals je met ATN agent doet.
    M.vr. gr. Aad

    Reply
    1. Maarten Post author

      Ha Aad, dank je wel voor je bericht! Via rubiTrack kun je synchroniseren met je Garmin Forerunner 310XT. Echter niet zonder de Garmin ANT+ Agent. Je moet altijd eerst synchroniseren via de Garmin ANT+ Agent en daarna ga je naar rubiTrack en klik je daar op synchroniseren.

      Andere programma’s (zoals rubiTrack) dan de ANT+ Agent kunnen niet direct met Garmin horloges communiceren. Ze halen in formatie gewoon vanaf jouw harde schijf, waar de ANT+ Agent het al voor deze programma’s heeft klaargezet om te gebruiken.

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *