Review: rubiTrack (Mac) – Garmin data inlezen en analyseren

Wanneer je met een Garmin Forerunner of ander GPS sporthorloge hardloopt wordt er onderweg een hoop data opgeslagen. Waar bevind je je, wat is je snelheid en welke hartslag hoort daarbij. Na afloop van je trainingen kun je deze data naar je computer overzetten. Op deze manier is er nog meer informatie uit de data te halen.

Mocht je nou in het bezit zijn van een Mac en nog op zoek zijn naar de juiste software dan is dit artikel de moeite van het lezen waard. Als je een Windows gebruiker bent die overweegt om over te stappen misschien ook wel.

Apparaten waarmee rubiTrack werkt

Allereerst wellicht interessant om te weten welke horloges, telefoons en andere apparatuur er ondersteund wordt. Als meest interessante zijn dat alle Garmin Forerunner horloges, de Garmin Edge fietscomputers en de Nike+ applicatie op je iPhone of iPod touch (met Nike+ sensor). Ook mensen met een Polar horloge kunnen opgelucht ademhalen. Er is ook een eigen rubiTrack iPhone applicatie die compatible is, maar die komt in deze review verder niet aan bod.

Naast de apparaten die gegevens tijdens je activiteiten verzamelijk zijn er ook nog apparaten die dat daarbuiten doen. Een voorbeeld daarvan is de Withings Wifi Scale, waar ik eerder en review over schreef. Ook het importeren van activiteiten vanaf bijvoorbeeld Training Peaks wordt ondersteund. Net als het importeren van Sportstracks activiteiten, wellicht interessant als je overstapt van Windows naar Mac.

Het complete overzicht van de ondersteunde apparaten vind je op de site van rubiTrack.

Hoe ziet het eruit?

Best wel goed, vind ik zelf. Ik moest een beetje wennen aan de felle kleurtjes maar inmiddels kan ik het wel waarderen. Het beginscherm wanneer je er wat activiteiten in hebt staan ziet er ongeveer zo uit. Geen zorgen, mijn hoofd staat er bij jou niet op…

De interface van het programma leent het “zijbalk idee” van iTunes. Hier maak je selecties en vervolgens krijg je die selectie op de rest van het scherm te zien. Hierboven heb ik “Running” geselecteerd en krijg ik dus alle hardloopactiviteiten te zien. Hij laat automatisch alleen de sporten zien waar ook daadwerkelijk een activiteit van is. Het type activiteit kun je zelf aanpassen in het programma. Heeft je horloge op “Running” gestaan maar zat je eigenlijk op de fiets dan kun je dat gewoon nog aanpassen achteraf.

Activiteitenoverzicht

Direct rechts van de balk zie je overzicht van de activiteiten die binnen je selectie vallen.

Achtereenvolgens kun je zo in één oogopslag per activiteit de volgende gegevens uitlezen, tussen haakjes geef ik waar relevant de manier aan waarop ik het veld invul:

  • Locatie (plaatsnaam)
  • Route (naam voor de gelopen route, bij wedstrijden de naam van de wedstrijd)
  • Temperatuur en weersomstandigheden (wordt automatisch toegevoegd)
  • Type activiteit – het hardlopende mannetje
  • Datum
  • Tijdsduur van de activiteit
  • Afgelegde afstand
  • Gemiddelde pace/snelheid
  • Stijg- en daalmeters
  • Gemiddelde hartslag voor de activiteit/aantal verbruikte calorieën
  • Aantal “laps” (deze maak je zelf aan op je horloge)
  • Een “tag” (hier vul ik het type training of wedstrijd in)
  • Rating (gebruik ik verder niet consequent)

Helemaal aan de rechterkant zie je nog twee lijntjes. De bovenste daarvan is een weergave van je route en de onderste het hoogteprofiel van de route.

Kaartweergave

Rechts van het activiteitenoverzicht vind je een kaartje van de geselecteerde activiteit. Deze kun je zo simpel en ingewikkeld maken als je zelf wilt. Standaard wordt Google

Maps gebruikt maar je kunt ook kiezen voor OpenStreetMap en Virtual Earth. Gelukkig geen optie om Bing Maps te selecteren, daar ben ik niet zo’n fan van.

Je kunt allerlei opties aanzetten om te tonen op de kaart. Voor een voorproefje beweeg je je muis even over het onderstaande kaartje. Zelf vind ik dat niet erg prettig en hou ik hem gewoon zo simpel mogelijk.

Statistieken

Onderaan het scherm vind je de statistieken voor de geselecteerde activiteit. Hier kun je tempo, snelheid, hartslagwaarden, hoogteverschillen, cadans, etc. laten weergeven. Als je de muis over het plaatje beweegt krijg je een idee van hoe ik hem standaard heb staan, en wat de mogelijkheden zijn.

NB: dit zijn twee verschillende activiteiten. Het eerste plaatje is de Heuvelrugloop in Veenendaal, het tweede plaatje de Giro toertocht vanuit Utrecht.

Het plaatje rechts geeft een idee van de mogelijkheden om in te stellen wat je precies wilt zien. Een handige optie daarbij zijn de “splits/laps”. Waar ik eerst altijd op mijn Garmin zelf de rondes aan liet maken (automatisch) doe ik dat nu liever handmatig of zelfs helemaal niet. Achteraf kun je super makkelijk met een schuifje elke gewenste ronde verdeling tonen.

Als je het schuifje helemaal naar rechts zet krijg je je eigen “Custom” splits/laps te zien. Handig voor trainingen waarbij je een bepaalde tijd in een zone loopt en wilt weten hoe je dat gedaan hebt!

Lichamelijke gestel

Ook je lichamelijke eigenschappen kun je in het programma registreren. Denk daarbij aan gewicht, vetpercentage, rusthartslag, max. hartslag, aantal uren slaap, de kwaliteit van die slaapuren, het aantal ingenomen calorieën, het aantal aanbevolen in te nemen calorieën, VO2Max, hoe je je voelde, lengte, etc. etc. Teveel om op te noemen, je kunt het allemaal bijhouden binnen rubiTrack. Ik gebruik nog niet de helft van al deze mogelijkheden en dan krijg je dit soort overzichten.

Nuttige of niet, het kan in elk geval…

Equipment

Een handige optie in rubiTrack is dat je kunt bijhouden hoeveel kilometers je maakt op je “materiaal”. Heb je wedstrijdbanden voor op je racefiets? Wedstrijdschoenen voor het hardlopen? Meerdere paren trainingsschoenen? Je kunt het allemaal ingeven. Bij het importeren van je activiteiten kun je vervolgens aangeven welk materiaal je gebruikt hebt en wordt het automatisch aan je overzicht toegevoegd.

Overzichten per week, maand, jaar, dag, etc.

Een andere handige mogelijkheid die zit ingebouwd is het automatisch optellen en weergeven van totalen. Dit kun je dan weer laten specificeren op periode maar ook op “tag”, op tijdsduur van de activiteit, op gebruikt materiaal, etc. Bijvoorbeeld dus het aantal kilometers dat je per week op de racefiets gezeten hebt.

Al met al…

rubiTrack is een zeer complete app die er wat mij betreft goed uitziet en enorm veel functionaliteit heeft. Wat het extra goed maakt is dat er niet 100.000 knopjes, schuifjes en instellingen in de weg zitten tijdens het dagelijkse gebruik. Je kunt enorm veel instellen en invoeren maar als je dat niet doet heb je nog steeds een heel compleet product en een gelikt overzicht. Wat mij betreft absoluut het aanschaffen waard, ook al is de prijs wel wat aan de hoge kant.

Voor €31 haal je rubiTrack uit de Mac App Store. Eerst nóg even wat beter kijken naar het product doe je op de website. Binnenkort wat handige tips & tricks voor het dagelijkse gebruik!

Update: de tips & tricks staan inmiddels ook online!

 

2 thoughts on “Review: rubiTrack (Mac) – Garmin data inlezen en analyseren

  1. driedees

    Leuk en informatief stuk Maarten! Ik dacht even een mooi alternatief gevonden te hebben in Runkeeper, maar behalve Google Maps, zie ik daar geen voordelen in boven Garmin Connect: uploaden vanaf de FR duurt lang, weinig info en iets te pushy qua. Eens even in de AppStore kijken vanavond naar RubiTracks.

    Reply
  2. Rob

    Hoi Maarten,
    Bedankt voor jouw uitgebreide review. Ik heb een 310xt en ben op zoek naar een programma dat meer ‘kan’ dan de Garmin programma’s. Kan Rubitrack ook je conditie ‘meten’, zodat je ziet hoe deze zich ontwikkeld?
    Groeten, Rob

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *