Trainen met workouts op je Garmin Forerunner

Hoewel een Garmin Forerunner natuurlijk ideaal is om onderweg te weten hoe ver, hard en lang je aan het lopen bent zijn er veel meer dingen mee mogelijk. Eén van die mogelijkheden is het aanmaken van workouts, die je helpen om tijdens je training naar specifieke doelen toe te werken. Stel dat je bijvoorbeeld een half uur wilt lopen in Z1, daarna een kwartier in Z2 en vervolgens 5 minuten in Z3. Je kunt dan continue op de tijd gaan letten en je hartslag bijhouden maar je kunt het ook slimmer aanpakken.

Via het menu op je Forerunner kun je eenvoudig een simpele workout aanmaken, dit staat ook beschreven in je handleiding. Het onderstaande Youtube filmpje legt het je snel uit. Hoewel deze over de 405 gaat werkt het nagenoeg hetzelfde op een 305 en 310XT.

Ook het aanmaken van intervaltrainingen is vrij goed te doen op het kleine scherm. Onderstaand filmpje legt uit hoe je dit doet.

Deze twee methoden zijn echter minder geschikt als je het voorbeeld uit de eerste paragraaf terugleest. Als je dit soort workouts wilt maken is het eenvoudiger om via Garmin Training Center een workout te maken.

Hét grote voordeel -wat mij betreft- van het aanmaken van workouts is dat je tijdens je trainingen waarschuwingen ontvangt. Wanneer het bijvoorbeeld tijd is om naar de volgende zone te gaan, ontvang je een piepje of trilsignaal (afhankelijk van het type Forerunner) en verschijnt er een melding op het scherm wat je opdracht is.

Loop je vervolgens tijdens je training te hard? Te langzaam? Met een te hoge of te lage hartslag? Je ontvangt een piepje of trilsignaal zodat je weet dat er iets niet goed zit. Op die manier wordt het heel makkelijk om ingewikkelde trainingen af te werken en ook nog normaal om je heen te kunnen kijken zonder steeds op het scherm te staren of alles in orde is.

Natuurlijk is het ook af en toe lekker om gewoon helemaal zonder trainingsplan in je Forerunner te gaan lopen. De Forerunner blijft een middel om je doelen te bereiken: het lijkt me niet de bedoeling dat je geleefd gaat worden door een sporthorloge…

Hoe gebruik jij je Forerunner (of welk merk/type dan ook) het liefst tijdens je training?

6 thoughts on “Trainen met workouts op je Garmin Forerunner

  1. Jurgen Neele

    Hey Maarten,

    Ik heb zelf een FR305 en loop eigenlijk altijd zonder workouts. Uiteraard wel eens geprobeerd maar ik vind het plezierig om op gevoel te lopen. Ik plan vooraf wel hoe snel ik ga lopen en in welke HR zone, alleen ik kom meestal wel op de geplande snelheid / HR zone uit als ik op mn gevoel loop. Uiteraard gebruik ik mn FR er bij als hulp middel.

    p.s ik vind de piepjes ook erg vervelend als ik buiten het bereik loop, het lijkt me fijner als het net als op de 410 een trilsignaal zou zijn.

    Reply
    1. Maarten Post author

      Dat trilsignaal maakt het zeker fijner. Ik zou het misschien niet eens gebruiken als ik alleen maar met piepjes kon lopen. Zeker niet voor de hartslag/snelheid in elk geval. Ik liep afgelopen zaterdag bij iemand in een groepje die constant boven z’n hartslag zat en dan “op hol sloeg” met allerlei piepjes: lijkt me helemaal niks! Met lopen op gevoel is uiteraard ook niks mis. 🙂

      Reply
  2. Koen

    Afhankelijk van wat ik moet lopen van Rob doe ik wel of geen workout in mijn Forerunner. Gister een 5×1500 met 300dr gelopen als workout, vooral bij intervallen bevalt een workout goed. Langzame loopjes kan ik zelf nog wel bijhouden, bijvoorbeeld de loopjes met een @ of versn.

    Reply
    1. Maarten Post author

      Juist voor de “@” loopjes is het erg handig vind ik. Dan pak je op het laatst 10 “repeats” van 1 minuut zodat je niet hoeft te kijken maar wel een signaaltje krijgt! Voor intervallen is het inderdaad erg waardevol, vooral als die intervallen op afstand gaan.

      Reply
  3. Chris Eidhof

    Ik loop bijna alleen maar voorgeprogrammeerde workouts (via Garmin Training Center gemaakt): 4×2000, 6×1000, 10×400 en 15×200. De eerste stap van iedere workout is een “Warming Up” die duurt tot ik de lap-knop druk. Na iedere workout zit er ook een “Cool Down” stap. Werkt heerlijk!

    Reply
  4. ReneS

    Dank @Chris Het grote nadeel vind ik dat ik een nieuwe run start als ik de workout start. Ik ga me even verdiepen in wat je zegt, zodat ik dat nadeel kan opheffen!

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *