Trainen met een trainingsschema: ervaringen na drie weken

Inmiddels ben ik drie weken bezig met het trainen op de schema’s van Rob Veer. Tot die tijd had ik altijd op mijn eigen gevoel getraind. Meestal hield dat in dat ik per dag bekeek hoe ik me voelde, daar liet ik dan vanaf hangen hoeveel kilometer ik ging lopen. Met een uitzondering op dagen kort na een wedstrijd liep ik eigenlijk altijd met het idee dat ik die afstand dan “zo snel mogelijk” moest volbrengen. Niet volledig tot het gaatje, maar wel altijd op een hoog tempo. In deze post zal ik wat van mijn eerste ervaringen met het trainen op de schema’s delen.

Rustig aan!

Toen ik de eerste schema’s zag keek ik even raar op: zo vaak, zo hard lopen als ik eerder gedaan had was er niet meer bij. Van de vijf hartslagzones van Z5 (10 slagen onder HFmax) tot Z1 (50 slagen onder HFmax) kon ik Z4 en Z5 sowieso niet terugvinden en voor Z3 moest ik goed zoeken. Dat zijn dan wel weken waarin ik steeds wedstrijden loop, maar dat had me in het verleden niet tegengehouden om “hard” te trainen.

Hartslag gebruiken

Daarnaast is het voor mij een verandering om ook daadwerkelijk op hartslag te trainen. Hoewel ik nu een jaar train met een hartslagmeter heb ik de waarden daarop eigenlijk altijd ter kennisgeving aangenomen. Normale trainingen gingen daarbij ongeveer in Z4 en als ik mezelf een hele rustige “uitlooptraining” gunde liep ik (hoog) in Z3. Eigenlijk bijna altijd op een constante snelheid overigens, behalve natuurlijk als ik (zo eens in de twee weken) een intervaltraining afwerkte. Nu gaat eigenlijk elke training op hartslag, binnen opgegeven zones. In plaats van achteraf te kijken hoe het zat probeer ik zo goed mogelijk binnen de zones te lopen, ook als dat betekent dat ik voor m’n gevoel over de weg kruip.

Vertrouwen

Omdat ik vertrouwen heb in de schema’s (waarom niet, er zijn mensen die er heel hard op lopen) vind ik het prima om rustig aan te doen. Zelf “durfde” ik niet veel rustiger te trainen, mezelf voorhoudend dat ik dan “snelheid kwijt zou raken”. Dit ondanks dat ik het afgelopen jaar toch echt op ieder schema dat ik gezien heb -en waar waarschijnlijk toch echt wel kundige mensen over nagedacht hadden- een overschot aan rustige trainingen terugvond. Althans, dat dacht ik toen steeds.

Nou moeten de eerste echte wedstrijdresultaten -nadat ik langere tijd op de schema’s getraind heb- natuurlijk nog komen maar de wedstrijden van afgelopen weken ben ik in elk met frisse benen ingegaan. Ook de resultaten (tijden) vielen me niks tegen na vier maanden reizen waarbij het hardlopen tot echt wel op een lager pitje stond.

Al met al…

Natuurlijk ben ik nu pas korte tijd bezig, maar voorlopig bevalt het me super goed. Niet nadenken over “wat ik moet gaan trainen”, erop vertrouwend dat het allemaal goed gaat en ik beter word. Na de trainingen veel minder vermoeid dan ik eerst altijd was, zonder dat ik het idee heb dat ik niet hard genoeg train. “Optimaal in plaats van maximaal” is het motto en dat bevalt prima!

4 thoughts on “Trainen met een trainingsschema: ervaringen na drie weken

  1. Leon

    Goed om te horen Maarten. Fijn dat je je ervaringen deelt. Ik wilde net via Twitter aan je gaan vragen waar je ervaringen bleven 🙂
    Ik ben benieuwd naar de wedstrijdresultaten!

    Reply
    1. Maarten Post author

      Ja, ik wilde eerst even wat meer bekend worden met de manier van trainen voordat ik allemaal dingen ging roepen. 😉

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *