Road to the marathon – nog 11 nachten slapen!

Nog 11 nachten (lange nachten, rust pakken) slapen en dan moet het gebeuren. Mijn tweede marathon en mijn eerste marathon onder de 3:00. Vorige week heb ik (slechts) twee keer rustig getraind en deze week doe ik de laatste duurlopen. Volgende week vooral rust pakken en twee keer een uurtje lopen en dan ben ik er helemaal klaar voor. Vandaag begon het voor het eerst te kriebelen..!

Gisteravond na mijn werk liep ik nog een lekker duurloop door het Amsterdamse Bos. het zal één van mijn laatste loopjes daar zijn. Ik loop er alleen ‘s avonds en daar wordt het langzaamaan echt te donker voor, zeker omdat er geen verlichting is en de paden toch lang niet overal vlak zijn. Gisteren ging het lekker en deed ik 20km ronde met 4:18/km gemiddeld, iets langzamer dan het tempo dat ik volgende week zondag wil lopen. Alle details vind je hier.

Bij thuiskomst lag er een enveloppe op me te wachten waarin mijn startnummer en -vak aangekondigd worden. Helaas heb ik weer de fout gemaakt om precies 3:00:00 op te geven als eindtijd waardoor ik precies op de seconde in het 3e in plaats van 2e vak start. Positief: voorkomt waarschijnlijk dat ik te hard van start ga. Hopelijk staat de pacer voor 3:00:00 ook in startvak C en kan ik alsnog gewoon bij die groep aansluiten. Helaas is er geen pacer voor de 3:00:00 tijdens de Marathon van Amsterdam..

Vandaag heb ik ook nog een aankoop gedaan waarvan ik nooit gedacht had dat ik ‘m zou doen. Bij de Run2Day in Utrecht heb ik een Bottlebelt gehaald.. Tot een paar dagen geleden zou ik gezegd hebben dat ik nooit met zo’n lelijk, overdreven ding zou lopen. Totdat ik me af ging vragen hoe ik 4/6 gelletjes mee ging nemen en ging zorgen dat ik op de juiste moment mijn vocht binnen kon krijgen. Iemand langs de kant van de weg is me toch een te groot risico (wat als je iemand mist? als diegene niet op tijd op de juiste plek is?). Dus, een Bottlebelt (nu in de aanbieding voor €10).

Morgen ga ik er mee lopen tijdens mijn laatste lange duurloop en dan zal ik merken hoe het bevalt. Normaal neem ik mijn gelletjes “puur” en drink ik helemaal nooit onderweg (want, hoe kan ik dat neenemen?): dat kan ik nu mooi nog even “oefenen”.

Nog 11 nachtjes en het begint langzaam te kriebelen!

7 thoughts on “Road to the marathon – nog 11 nachten slapen!

  1. Pieter de Boer

    Hey Maarten,

    Toch even een paar aanmerkingen. Allereerst vind ik je stap HEEEL groot, van 3:30 naar 2:59:59. Ik pakte in Berlijn welliswaar 22 minuten, maar daar zaten een stuk of 7 marathons tussen. (hetzij in ultra’s, hetzij in langzame marathons of in aansluitende trainingen) Ik hoop dat je je niet blind erop staart.

    2e: Om nu nog met belt te gaan trainen, daar ben je rijkelijk laat mee. Ik vind ze gigantisch onhandig. Het irriteert bij mij al-tijd. Dus ik loop er ook geen wedstrijd mee. Had in Berlijn gewoon mijn achterzakje volgepropt en twee 3 los in mijn hand. Vind ik minder irritant persoonlijk.

    3e: Wat train jij be-la-che-lijk hard. Wil jij idd die tijd lopen dan kan ik je haast wel verbieden om nog zo te trainen! Daar hersteld je lichaam nooit meer van op zo’n korte termijn. Niet de snelheid is nu nog van belang op zulke lange afstanden. Loop OF kort en intensief, OF lang en heel rustig! Je moet over een week een marathon lopen!!

    Zet em op! Zie je volgende week zondag in de sporthal!

    Reply
    1. Maarten Post author

      Ha Pieter, dank je voor je reactie en tips!

      1: Eens, het is een grote stap. Maar ik was de vorige keer absoluut niet goed voorbereid (zie “terugblik” van even geleden) en ik liep toen HELE andere tijden dan nu (ongeveer 44min op 10km, 1:34 halve marathon).

      2: Ik ga het morgen zien, gelletjes in mijn broek stoppen kan altijd nog. Als ik het irritant vind gaat hij direct af.

      3: Hoor ik vaker.. Ik vind het saai om traag te lopen, dat inspireert niet. Neemt niet weg dat ik mezelf er nu inderdaad voor moet behoeden om te moe te worden. 🙂 Dank voor de bezorgdheid! 😉

      Zie je volgende week zondag!

      Reply
  2. Rik

    Ik start in vak A, volgende week zondag. Mocht ik niet geheel hersteld zijn van m’n kustmarathon dan wil ik wel met je meelopen (maar als ik topfit ben dan wil ik < 2:45). Succes en laat je niet zenuwachtig laten maken de laatste 1 1/2 week

    Reply
    1. Maarten Post author

      Dank je wel Rik, mooi aanbod! Jou “kennende” zal je daar gewoon weer gaan vlammen. Als doel <2:45, wauw..! Ook alvast succes!

      Reply
  3. Vincent

    Goed rusten ja tot die tijd en heel veel succes in Amsterdam.

    Ik heb nooit met een bottlebelt gelopen, wel met een grote bidonhouder. Vind dat ding nogal irritant en bij wedstrijden vertrouw ik meestal op de drankposten onderweg, die altijd wel om de 5k staan.

    Reply
  4. Gert

    Pfff… Even 33 minuten van je PR aflopen…
    Gezien je halve marathon tijd, verwacht ik dat het je kan lukken!
    Veel succes met de laatste voorbereidingen!

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *