Ambities moet je uitspreken: op weg naar een marathon in 3:00:00

Op 17 oktober 2010 ga ik de uitdaging aan om een de marathon van Amsterdam in minder dan 3 uur te volbrengen.

De marathon

Voor een hardloper is de marathon met 42,195km de langste afstand die je kunt volbrengen. Alles boven deze afstand valt onder de noemer “ultrarunning”.

Duurloop, snelheidstraining, krachttraining, een uitgebalanceerd voedingsschema en een ijzeren motivatie zijn enkele ingrediënten die het goed volbrengen van een marathon mogelijk maken.

Wikipedia.nl

Utrecht Marathon 2008

Eén keer eerder liep ik de hele marathon: op 24 maart 2008 in Utrecht. Met een veel te beperkte voorbereiding en zonder écht een idee te hebben waar ik aan begon werd het een enorme opgave om überhaupt te finishen. Ik heb dagen moeite gehad met lopen en was compleet uitgeput. Toch gaf het een enorm goed gevoel dat ik de finish, na 3 uur 32 minuten en 50 seconden, bereikt had.

Dat gevoel wil ik weer ervaren met als extra prikkel om er een tijd aan te verbinden waar ik oprecht heel trots op kan zijn.

Trainen, trainen en nog meer trainen

Sinds een aantal jaar ben ik -behoorlijk onregelmatig- bezig met hardlopen. De ene keer trainde ik 3-4x per week, vervolgens weer een paar maanden niet. Soms liep ik 2-3 wedstrijden/evenementen in een maand en daarna weer een paar maanden niet. Uit mijn eerdere marathonervaring weet ik echter dat ik het niet zal redden als ik halfbakken aan de slag ga met mijn trainingen. Er moet consequent veel getraind worden, uiteraard afgewisseld met voldoende rust en herstelmogelijkheden tussendoor.

Sinds eind maart 2010 train ik 3, 4 of 5 keer per week. Afhankelijk van de afstanden die ik loop, de tijd die ik ervoor heb en in hoeverre het voelt dat mijn lichaam weer klaar is voor de volgende training. Om aan te geven dat het niet vanzelf gaat: in maart liep ik 24km, in april 168km, mei 211km, juni 201km, juli 252km en augustus komt als het goed is iets boven de 300km uit.

Wedstrijden

Tussen de trainingen door prikkel ik mezelf door mee te lopen met wedstrijden. Hierdoor heb ik niet alleen een lange termijndoel (de marathon) maar ook doelen op de korte termijn: een PR op de 5km, 10km, 10EM, halve marathon en 25km. Het lukt me goed om voor elke wedstrijd volledig op te laden en daar tijdens mijn trainingen naartoe te werken.

Door de extra wedstrijden krijg ik ook een heel duidelijk beeld van mijn voortgang. Waar ik tot vorig jaar nog veel moeite had om boven/onder de 14km/h -4:17/km- uit te komen tijdens wedstrijden -laat staan tijdens trainingen- lukt het nu om tijdens wedstrijden een behoorlijk stuk boven/onder de 15km/h -4:00/km- te lopen.

Nog iets minder dan twee maanden..

..en dan is het zo ver. De sportprestatie waar ik dan bijna 7 maanden voor getraind heb. Op 17 oktober 2010 zal om 9:45 “mijn” startschot klinken. Ruim 42 lange kilometers die ik hopelijk met veel plezier onder me weg zal zien glijden.

Ik kan een glimlach niet onderdrukken bij het idee -en de hoop- dat ik dan rond 12:45 het Olympisch Station in Amsterdam binnen zal lopen met misschien wel een tijd van 2:xx:xx op de klok. Nog maar even een stukje lopen nu..

Foto via Weblog Peter Visser

3 thoughts on “Ambities moet je uitspreken: op weg naar een marathon in 3:00:00

  1. Pingback: Blogkermis Editie 1 « Tom Goes 20

    1. Maarten Post author

      Dat staat verderop op m’n blog… Makkelijkste manier is om onder Personal Records (rechts) even op de tijd bij de marathon te klikken. Kun je direct al zien dat het niet helemaal gelukt is. 😉

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *