Vreemde hartslagwaarden voorkomen

Af en toe zie je wel eens vreemde “pieken” in je hartslag terug wanneer je een activiteit van je Forerunner analyseert. Hoewel het natuurlijk kan zijn dat je hartslag soms wat hoger wordt (wanneer je sterk bergop loop, flink versnelt, etc.) zijn sommige pieken niet te verklaren en té plotseling om echt betrekking op je inspanning te hebben. Zeker als de piek ook nog eens hoger uitkomt dat je eigen maximale hartslag.

De piek aan het begin van deze activiteit is zo steil en plotseling dat het eigenlijk "niet kan kloppen".

Oorzaken

De drie belangrijkste oorzaken van deze pieken zijn:

  • De sensoren op de hartslagband zijn te droog, daardoor vindt er geen goede geleiding van het signaal plaats;
  • Statische elektriciteit van “technische” shirts (shirts die snel drogen);
  • Wind (vooral tijdens het fietsen).

Mogelijke oplossingen

Natuurlijk zijn er een aantal dingen die je kunt doen om te voorkomen dat die rare pieken optreden.

  • Zorg dat de sensoren goed vochtig zijn. Bij het plaatsen van de band dus eerst even lekker aan de sensoren likken (jup, echt waar!). Als je één keer die zoute hap gehad hebt weet je ook waarom ik hem bij terugkomst altijd even afspoel onder de kraan.. Tijdens het sporten ga je zweten en wordt de sensor vervolgens automatisch vochtig gehouden voor goed contact.
  • Als bovenstaande niet genoeg helpt kun je proberen om zogenaamde “electrode gel” te gebruiken. Dit is een speciaal soort gel die de geleiding bevorderd. Mijn eigen ervaring ermee is echter dat het niet zoveel verschil maakt.
  • Plaats de sensor op je rug ipv je borst. Hierdoor heb je minder last van de wind en in veel gevallen (even testen vooraf) wordt je hartslag zo ook prima opgepikt!

Bronvermelding

Bovenstaande heb ik allemaal niet zelf verzonnen (wel ervaren/geprobeerd) maar komt van de website van Ray Maker, een triatleet uit Washington die enorm veel informatie over de Forerunners en andere (GPS) sporthorloges op zijn site heeft staan.

Zijn website vind je op http://www.dcrainmaker.com en de specifieke informatie die hierboven staat samengevat vind je hier. Een aanvullende tip over het gebruik van Polar hartslagsensoren in plaats van Garmin sensoren is (toevallig) vandaag aan zijn site toegevoegd.

Meer tips?

One thought on “Vreemde hartslagwaarden voorkomen

  1. Bouwe van Dijk

    Tip opgevolgd en een Polar wearlink hartslagband gekocht van 15.95 Euro bij de webwinkel hartslagmeter.nl. De sensor van mijn Garmin 310XT HM gekoppeld aan de band en snel een test loop gemaakt. Probleem van extreem oplopende hartslag normaal al na 20 minuten geheel over. Geen geschuif met je band tijdens het lopen meer maar gewoon thuis komen en een keurige hartslag trend als resultaat. Bijkomend voordeel van de Polarband geen huid irritaties op de plek voor de sensor zit omdat de sensor nu op de zachte band zit.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *