Halve marathon Ulrum: nieuw PR! 1:22:46

Gisteren was het zo ver: de halve marathon van Lauwersoog naar Ulrum. Om 9:45 zat ik al -met bovenstaand proviandpakket- in de auto vanuit Utrecht zodat ik ruim de tijd zou hebben om me ter plekke rustig voor te bereiden. Na bijna met een lege tank op de snelweg gestaan te hebben (inhoud tank: 35L, getankt: 34,8L) was ik om iets over twaalven in Ulrum. Bij “het café” kon ik mijn startnummer ophalen. Hier was ook de finish opgesteld, kon je spullen achterlaten en vertrok de bus naar Lauwersoog.

Ik kreeg mijn bouwjaar op m’n buik gespeld en ging vervolgens met een vuilniszak als jas en een gelletje voor onderweg om 12:45 de bus in. Toen we om 13:00 al in Lauwersoog aankwamen moesten we dus nog een uur wachten voordat er gestart zou worden. De meeste mensen hadden zich hier wel op gekleed (met ponchos tegen de wind en motregen) maar er waren duidelijk ook mensen die daar geen rekening mee gehouden hadden. Met mijn vuilniszak en een beetje beweging kon ik het warm genoeg houden.

Om iets voor 14:00 werd er uiteindelijk gestart, waarbij ik eigenlijk iets te ver achteraan stond. Doordat ik aan de zijkant stond kon ik wel direct na de start weer een betere plek innemen, maar ik moet me toch echt gaan aanwennen dat ik verder vooraan ga staan. Altijd lastig om in te schatten want je wilt geen snelle lopers voor de voeten lopen, maar niet in een langzame groep “vast” komen te zitten. Hieronder een filmpje en foto van de doorkomst na 2,5km.

Doorkomst op 2,5km. Foto credit: Martin Borgman


Foto en video met dank aan GarmtopdeLoop.nl!

De eerste 5 kilometer ging erg lekker. Ik liep ongeveer 3:53/km en dat was precies waar ik op weg wilde gaan. Na 6km begon het harder te regenen en kwamen we op een stuk waar het behoorlijk waaide. Ik had inmiddels aangesloten bij een groepje maar dat ging me niet snel genoeg. Er werd ongeveer 4:00/km gelopen en ik zat lekker uit de wind, maar ik wilde harder. Na even in het groepje te zijn blijven hangen besloot ik er toch vandoor te gaan. Dit had enig effect, maar door de wind moest ik toch een behoorlijk grotere inspanning leveren. Ik liep 3km lang  3:56/km en kwam ongeveer 100m voor de groep te lopen, met twee andere lopers waar ik bij aan kon sluiten.

Hier sluit ik net aan bij de twee lopers die vóór het groepje liepen. Foto credit: ?

Vanaf daar was het gat naar de volgende loper (enkelvoud dus) weer 200m. Na 4km bij het duo gelopen te hebben en niet echt uit de wind te hebben gezeten besloot ik door te lopen naar de loper voor ons. Net na het 13km punt had ik ook hier de aansluiting gevonden en ondertussen mijn gelletje weggewerkt. De weg boog toen naar links, waardoor we even achterom konden kijken. De groep, iets uitgedund, liep nog steeds 100m achter me en ik was dus eigenlijk maar amper opgeschoten terwijl ik wel harder had moeten werken omdat ik niet uit de wind gelopen had. Jammer, maar niks aan te doen.

Ik wist nog een tijd voor de groep uit te blijven lopen maar op 17km werd ik bijgehaald waarna de groep uit elkaar viel. Ik had tussen kilometer 14 en 17 wat steken gehad maar ging me daarna weer beter voelen waardoor ik de laatste kilometers -met de wind in de rug- weer wat kon aanzetten. Ik liep zo de laatste kilometers weer rond de 3:54/km en kwam, na een laatste kilometer in 3:45 in 1:22:46 over de streep: een dik nieuw PR en de 14e plaats bij de Mannen Senioren! Toch had ik het gevoel dat er meer in had gezeten als er niet zoveel wind geweest was. Ik denk dat 1:21:xx zeker binnen mijn bereik moet zijn. Binnenkort maar weer een keer proberen..!

Al met al een prima dag gehad, al was de terugreis wat taai. Onderstaand verkeersbord vond ik nog wel aardig langs de snelweg.

Mijn variant van de dag was: twee uur rijden, halve marathon, twee uur rijden. Ik weet niet of dat ook telt?

Onderweg zijn er ook nog een hoop foto’s gemaakt, hopelijk staan die ook snel op de site. Als iemand ergens een link vindt dan zou ik die graag ontvangen! Alvast bedankt!

One thought on “Halve marathon Ulrum: nieuw PR! 1:22:46

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *