Weekendje Wapse (Drenthe) – 33km duurloop

Afgelopen weekend heb ik doorgebracht in het bruisende Wapse, een gehucht in Drenthe. Hier kwam de familie van mijn vriendin bij elkaar voor het onregelmatig terugkerende familieweekend. Naast de gezelligheden moest er natuurlijk wel gewoon getraind worden. Op zaterdagochtend liep ik een (hele) lange duurloop van bijna 33km en op zondag een korte herstelloop van 6km. In combinatie met het prachtige weer en de gezelligheid werd het een mooi weekend!

Op vrijdagmiddag vertrokken we om 15:30 naar Wapse. Een hele verkeerde tijd natuurlijk, want dan pak je vanuit Utrecht precies de avondspits mee. Met een vertraging van een uur kwamen we na 2:30 uur pas aan. Het avondeten stond toen al bijna klaar en we konden direct aanschuiven aan de lange tafels in de boerderij die voor dit weekend was gehuurd. Na een gezellige avond besloot ik om 1:00 toch maar naar bed te gaan om de volgende dag niet al te gaar te zijn als ik vroeg wilde gaan lopen.

Lange duurloop

Om 7:30 ging de wekker en na twee boterhammen trok ik mijn hardloopschoenen aan. Om 8:00 was ik helemaal klaar om te gaan. Doel was een duurloop van “meer dan 2 uur”, een ruim begrip, zo zou blijken. Op de kaart had ik een route bedacht van Wapse naar Appelscha, waarbij ik dwars door het bos kon lopen en ook nog even in Friesland zou zijn, wat me wel aardig leek.

Via een fietspad dat bijna direct achter onze boerderij begon kon ik in één stuk rechtdoor lopen richting Appelscha. De route ging via een prachtig fietspad dwars door het Drents-Friese Wold en kwam langs twee mooi open heidevlaktes. Geen straf om langs te lopen! Doordat ik vroeg was weggegaan was de temperatuur nog zeer aangenaam, ik gok een graad of 12 bij vertrek.

Vanwege de aard van de loop, een lange duurloop, was het mijn bedoeling om de hartslag niet te hoog op te laten lopen en dus rustig aan te doen. Met een zelf opgelegd maximum van 150BPM liep ik de eerste 10km op mijn dooie gemak. Genietende van de natuur, de rust – ik kwam twee fietsers en één wandelaar tegen in het eerste uur – en het lopen was het na zo’n 55 minuten tijd om mijn eerste energiegel te gaan nuttigen.

Gel wegslobberen

Ik had geen ervaring met het gebruiken van gels tijdens het lopen en was een beetje op mijn hoede voor maagproblemen waar ik op internet nogal wat dingen over was tegengekomen. Tijdens het fietsen had ik één keer een gel gebruikt “om te proberen” en daar had ik eigenlijk geen last van gehad, maar ook niet zoveel van gemerkt. De gels die ik nu meehad (2 stuks) kon ik makkelijk wegstoppen in het sleutelzakje van mijn hardloopbroekje en waren eigenlijk amper hinderlijk tijdens het lopen.

Het innemen van de gels was geen probleem en lukte gewoon tijdens het lopen. De verpakking open maken is een beetje lastig tijdens het lopen maar gaan goed, je moet alleen oppassen dat je ondertussen niet te hard in de gel knijpt waardoor alles eruit loopt. Daar was ik gelukkig op voorbereid dus dat gebeurde niet. De zoete, lauwe, suikertroep gleed in één keer naar binnen en ik vond zowaar 100m verderop een prullenbak – die ik de 12km daarvoor niet gezien maar wel gezocht had – om mijn afval netjes te dumpen. Zonder “tijdverlies” kon ik dus doorlopen: tijdens een training niet zo belangrijk maar tijdens een wedstrijd natuurlijk wel zo fijn! Ook de tweede gel – net zo zoet maar met een ander smaakje – ging na 1:45 goed naar binnen.

Weer thuis

Aangekomen in Appelscha maakte ik een geïmproviseerd rondje en vervolgde mijn weg terug met behulp van de ANWB-bordjes/paddestoelen. Op de heenweg had ik al een bordje richting Diever gezien om de terugweg wat afwisseling te geven. Op die manier liep ik uiteindelijk een mooi achtje, waarbij ik de laatste 10km nog wat kon versnellen in mijn tempo naar 13km/h haalde. Na 32,8km stond ik weer op ons “erf” waar de rest van de familie inmiddels al aan de koffie zat. Ik had eigenlijk nog behoorlijk veel over en dat voelde erg goed! Ik was totaal niet verzuurd, had geen pijntjes, had niet overmatig gezweet, had mijn hartslag laag kunnen houden en toch lekker doorgelopen, en dat 2:30 lang gedurende bijna 33km!

Balans opmaken

Voor mijn marathon van oktober heb ik als doel om hem in 3:00 te gaan lopen. Dat betekent dus dat ik 14km/h zal moeten lopen om dat te halen. Op deze lange duurloop, 4 maanden voor de start van de Marathon van Amsterdam, kon ik 2:30 uur lang 13km/h lopen, waarbij ik absoluut nog veel over had. Het geeft in elk geval het gevoel dat ik op de goede weg ben! 14km/h is echt nog heel wat anders dan 13km/h en 42,2km is iets heel anders dan 32,8 (als in: compleet anders – die laatste 7km van een marathon kunnen een hel zijn) maar ik ben met 4 maanden te gaan absoluut op de goede weg!

Hersteltraining

De hersteltraining van zondag was weinig interessant: 6km uitlopen (waarbij het meer richting lopen dan hardlopen gaat) met een hartslag van 130BPM. Dat ging prima en ik liep wat pijntjes die ik na afloop van de zaterdagloop had gekregen weg. Al met al een zeer geslaagd sportweekend!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *