Maximaaltest – verslag

Vanmiddag om 14:00 werd ik verwacht bij de Faculteit Bewegingswetenschappen van de VU voor een maximaaltest. Na een uurtje (incl. instellen, warmlopen en uitlopen) waren mijn resultaten bekend: de hartslag van een 39-jarige maar een VO2max waarde om zeer tevreden mee te zijn!

Hardlopen op een loopband was voor mij alweer een tijdje geleden. Uit mijn hoofd een jaar of 7, toen ik nog op de middelbareschool zat, tijdens een fitnesscursus. Met een soort zuurstofmasker op mijn hoofd had ik (uiteraard) nog nooit gelopen dus dat was een primeur. Na wat kalibreren van de computer die de metingen uitvoert en het instellen van het horloge voor de hartslag was het tijd om te gaan starten.

Met een snelheid van 11km/h mocht ik eerst een paar minuten inlopen, zodat ik even aan het gevoel kon wennen. Na een minuut of 6 ging het gas erop en de loopband begon met 15km/h te draaien. Met deze snelheid (die overeenkomt met mijn PR op de 10km) was het lopen op de band ineens heel wat anders dan op de weg. Het kostte me dan ook even wat tijd om hier aan te wennen, ik kon het niet goed volhouden. De band ging naar 14,5 km/h en de helling ging na een minuut of 7 omhoog naar 1% (je loopt dan dus licht bergopwaarts). Na 10 minuten was de snelheid weer op 15km/h en de helling naar 3% en met de aanmoedigingen van de personen die de meting uitvoerden kon ik nog even doorgaan tot het na 11:30 echt genoeg was. Maarten (andere Maarten, niet ikzelf uiteraard) heeft nog twee foto’s gemaakt.

Ik kwam uit op een maximale hartslag van 181 slagen per minuut. Een waarde die, volgens de zeer onnauwkeurige standaardberekening (220 – leeftijd), overeenkomt met de maximale hartslag van een 39-jarige. Zeer nuttig dus om een keer een maximaaltest te doen: voor hetzelfde geld was ik gaan trainen in mijn “80% zone” en had dit, op basis van formules, eigenlijk tegen mijn maximale hartslag aangeweest. Nu ik mijn maximale hartslag en mijn rusthartslag weet kan ik netjes in hartslagzones gaan trainen op basis van mijn hartslagreserve.

Mijn VO2max waarde ligt op 61,2 ml/kg/min (dus 61,2 milliliter zuurstof per kilogram lichaamsgewicht per minuut). Uitgedrukt in liters per minuut is de waarde 4,2 L/min. Volgens het tabelletje uit mijn vorige post helemaal niet slecht, maar volgens Wikipedia ook zeker geen reden om te vermoeden dat ik stiekem een topatleet ben.

Ik ben in elk zeer tevreden met de resultaten. Met name de maximale hartslag is iets waar ik gericht mee kan gaan trainen!

Net bij thuiskomst heb ik nog even een korte training van 6km gedaan op 14,8km/h. Dat ging prima maar ik had duidelijk al wel wat een stukje lopen in de benen! Iets te hard van start gegaan en daarna wat rustiger aan gedaan wat goed vol te houden was.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *